02.06.2020 -

Uusia minipelejä lisätty Cash n’ Jeti -sivustolle

Cash n’ Jeti on marraskuussa 2020 julkaistava mobiilipeli. Mobiilipeliin tulee sisältymään minipelejä, jotka ovat saaneet innoituksensa 4H-yrittäjän työkirjan tehtävistä.  Nämä minipelit tullaan rakentamaan mobiilipelin lisäksi cashnjeti.fi-sivustolle (Huom! Sivusto on vielä keskeneräinen ja voi siis sisältää virheitä tai muita omituisuuksia. Tehtyjä tehtäviä ei myöskään pysty vielä tallentamaan.). Tämä siis siksi, että niitä pystyttäisiin hyödyntämään laajemmin osana esimerkiksi 4H:n yrityskursseja tai ihan vain sellaisenaan yksittäisinä peleinä. Minipeleissä käydään läpi muun muassa omia vahvuuksia, hinnoittelua, markkinointia ja myyntikanavia, unohtamatta tietenkään nimeä, logoa ja omaa yrittäjäpersoonaa.

Kaikkien Cash n’ Jeti -sivustolle tulevien minipelien on tarkoituksena olla erityisesti apuvälineitä yrityksen perustamisen polulla. Ne eivät siis ole ihmeitä tekeviä kultakaivoksia, jotka ratkaisevat kaikki 4H-yrittäjän ongelmat. Niiden ensisijainen tarkoitus on antaa ideoita ja auttaa hoksauttamaan tiettyjä asioita. Oikeammin voitaisiinkin niiden kohdalla puhua minisovelluksista, sillä kaikki sivustolle tulevat sovellukset eivät sisällä pelillisiä elementtejä, toisin kuin varsinaisessa mobiilipelissä.

Minisovelluksia tulee sivustolle yhteensä 10 kappaletta. Niistä sivustolla valmiina on neljä sovellusta: Aikaisemmin lisätyt Yrittäjäpersoonatesti ja Twitter-simulaattori sekä nyt lisätyt uudet minisovellukset Hintakone ja Nimigeneraattori.

Kaikki minisovellukset tullaan vielä esittelemään tällä sivulla, mutta tässä lyhykäisyydessään mistä nyt jo saatavilla olevissa minisovelluksissa on kyse.

Yrittäjäpersoonatesti

Yrittäjäpersoonatesti on leikkimielinen testi omien motiivien ja kannustimien selvittämiseen yrittäjäksi alkaessa. Yrittäjäpersoonatestin tarkoituksena on herättää ehkäpä uinuviakin motiiveja yrityksen perustamiseen. Jotta yrityksen toimintaa voi suunnitella, on tärkeää tietää, miksi ylipäätään haluaa yritystä pyörittää. Yrittäjäpersoonatesti ainoa sovellus, jolla ei ole esikuvaa 4H-yrittäjän työkirjassa. Se on kehitetty hankkeessa kokonaan tyhjästä, sillä sille koettiin olevan käyttöä.

Yrittäjäpersoonatestiin pääset tästä >>

Twitteri-simulaattori eli Kieku

Twitter-simulaattorin johtoajatus on se, että oma liikeidea tulisi kyetä typistämään twiitin mittaiseksi. Kun asian pystyy kertomaan lyhyesti, se on silloin itsellekin kirkas. Tämä on hyvin perusasiaa yrityskasvatuksessa ja tehtävä onkin poimittu suoraan 4H-yrittäjän työkirjasta ja muunnettu ainoastaan digitaaliseen muotoon. Sekä tietysti graafisesti hienon näköiseksi. Twitter-simulaattori on työnimi sovellukselle ja oikeasti sen nimi onkin Kieku.

Twitter-simulaattori ei ole kaikessa komeudessaan toiminnassaan vielä, sillä siitä puuttuu tallennusominaisuus. Tallennusominaisuus tullaan tekemään sivustolle ja siis kaikille minipeleille yhtä aikaa hankkeen loppupuolella syksyllä 2020. Tämän tarkoituksena on säästää aikaa ja toimia tehokkaasti kokonaisuutta ajatellen.

Kiekuun pääset tästä >>

Hintakone

Cashnjeti.fi-sivustolla on lisätty nyt uutena minipelinä Hintakone. Kyseessä ei ole varsinaisesti peli vaan laskuri, jonka avulla voidaan hahmotella oman palvelun tai tuotteen hintaa. Hinnoittelu on monille kokeneillekin yrittäjille haastavaa. Hinnoittelussa on otettava monia asioita samaan aikaan huomioon: yleinen hintataso, kilpailijan hinnoittelu, oman työmäärän muuttaminen raa’aksi rahaksi, työhön käytetty aika (mukaan lukien asiakaspalvelu ja markkinointi), raaka-aineet, materiaalit, kiinteät kulut ja niin edelleen.

Hintakone ei ratkaise kaikkia ongelmiasi tai kerro sinulle maagisesti oikeaa hintaa, joka sinun tulee asiakkaalta periä, jotta yritystoimintasi olisi kannattavaa. Sen perimmäinen tarkoitus on olla apuväline, joka auttaa ensinnäkin hahmottamaan hinnoitteluun liittyviä kuluja, ja toisaalta myös hahmottamaan sitä, miten jonkin hintapalasen säätäminen vaikuttaa loppuhintaan. Jos siis haluaisitkin esimerkiksi saada työstäsi enemmän palkkaa, hintalaskurista näet miten se vaikuttaa lopulliseen hintaan.

Hintakoneeseen pääset täältä >>

Huom! Hintakone ei välttämättä sovellu kaikille aloille.

Nimigeneraattori

Joillekin yrityksen nimen keksiminen voi olla helppoa, toisille taas ei. Yrityksen nimen keksimisestä voi kehittää itselleen suoranaisen päänvaivan, onhan siitä meilläkin oma kohtaista kokemusta. Käytimme mobiilipelin nimen keksimiseen nimittäin kokonaisen työpäivän. Pallottelimme sen välillä pitäisikö nimen olla suomenkielinen vai voiko se olla englanninkielinen. Mietimme mikä nimi olisi nuoriin vetoava, mutta ei liian lapsellinen. Pitäisihän nimen olla keksiläiskin. Hirveästi liikkuvia palasia. Meillä oli 2,5 sivua pitkä lista erilaisia nimiä, joista yksikään ei ollut lähelläkään sitä mihin lopulta päädyimme. Cash n’ Jeti -nimi tulee tietysti pelin päähahmoista Bud Jetistä ja Sir Winston Cashwellista. Se on iskevä ja lausuttuna kuulostaa ’kastanjetilta’, joka jostain kumman syystä oli lopullinen kriteeri miksi nimeen päädyttiin.

No, takaisin asiaan. Nimigeneraattori antaa sinulle ehdotuksia nimistä yhdistelemällä eri sanoja keskenään, korvaamalla kirjaimia sanoista ja sekoittamalla sanoja keskenään. Nämä ovat hyvin tavallisia tapoja muodostaa nimiä. Vai mitä sanot näistä tunnetuista esimerkeistä?

  • Tuccabaja (kampaamoalan yritys)
  • Abloy (tulee sanoista Ab Lukko Oy)
  • Helios (Soile H. nurinpäin)
  • Kemira (KEmikaalit, MIneraalit ja RAvinteet)
  • YIT (Yleinen insinööritoimisto)
  • Marimekko (Naisen nimi Mari + mekko viitaten toimialaan)

Nimigeneraattorin tarkoituksena on antaa ideaa nimen keksimiseen. Jälleen kerran kyseessä on siis vain apuväline, joka ei välttämättä tarjoa sinulle idioottivarmaa ratkaisua lopulliseen nimeen. Sen kaikkia ehdotuksia ei siis tarvitse ottaa tosissaan, voit hyvin kehitellä nimiä eteenpäin, lyhentää niitä tai ottaa vain ideaa nimen keksimiseen.

Nimigeneraattoriin pääset tästä >>

Jos sinulla tulee mitä tahansa palautetta mieleen näistä minisovelluksista, laita siitä minulle sähköpostia osoitteeseen jenni.pulska@4h.fi. Arvostamme suuresti kaikkea palautetta! Seuraavassa blogitekstissä hankkeen graafikko kertoo pelihahmojen tekemistä. Pysy siis kuulolla!

# # #