Missä mennään vuosi hankkeen alkamisesta
Tasan vuosi on vierähtänyt Yritystä pelissä -hankkeen alkamisesta. Missä mennään nyt?
Viime vuonna juuri tänä samaisena päivänä aloitin projektipäällikkönä 4H:n palkkalistoilla, mistä hankkeen varsinainen toiminta alkoi. Ollaan jo siis puolivälissä hanketta ja ulospäin siitä ei ole näkynyt juuri mitään. Miksi näin?
No, kerrottakoon ensinnäkin se, että hanke on kyllä edennyt vauhdilla kaikesta hiljaiselostaan huolimatta. Pelin tekeminen on kuitenkin alkuun niin teknistä puuhaa, ettei siitä saa oikein mitenkään nättiä ulospäin tuotettua.
Nyt on kuitenkin tullut aika astua päivänvaloon. Tästä eteenpäin, nyt tässä postauksessa, ja kaikissa tulevissa postauksissa kerromme pelistä ja pelin tekemisestä kulissien takana. Lisäksi tulemme esittelemään miten peliä on testattu ja jalkautettu eri paikkakunnilla tapahtuvissa tapahtumissa. Tervetuloa mukaan matkalle!
Mitä tämä ensimmäisen vuoden aikana on ehtinyt siis tapahtua?
Ensin pieni alustus, jotta ymmärrät mistä nyt ylipäätään kyse. Hankkeen kirkkain päämäärä on nuorille suunnatun yrittäjyysteemaisen mobiilipelin rakentaminen. Mobiilipelissä pelaaja luo peliin oman tuotteensa tai palvelunsa ja yrittää saada sen tuottamaan mahdollisimman paljon suomalaisessa kaupunki- tai maaseutuympäristössä. Pelin myötä nuori oppii ottamaan paremmin huomioon yrityksen liiketoimintaan pakollisena tarvittavia ja myös odottamattomia asioita.
Toisena kärkenä hankkeessa on 4H-yrittäjän työkirjan tehtävien pelillistäminen. 4H-yrittäjyys on 13-28-vuotialle suunnattu turvallinen tapa kokeilla yrittäjyyttä. 4H-yrittäjänä nuori saa paikalliselta 4H-yhdistykseltä tukea ja apua yrittäjyyteen. 4H-yrittäjälle on olemassa työkirja, jonka avulla erilaisia yrityksen perustamiseen ja yrityksen pyörittämiseen liittyviä asioita käydään läpi kohta kohdalta. Näitä ovat esimerkiksi nimi, brändi, markkinointi, kirjanpito ja niin edelleen.
Työkirjan pelillistetyt tehtävät tulevat erillisenä kokonaisuutena cashnjeti.fi-sivustolle, minkä lisäksi ne sisällytetään mobiilipeliin. Koska 4H-työkirjan tehtävät ovat jo valmiiksi toimiva kokonaisuus yrityksen perustamiseen, sopivat ne siksi myös erinomaisesti osaksi peliä. Onhan pelin yhtenä tärkeänä tavoitteena opettaa nuorta yrityksen perustamisen eri vaiheissa. Toinen erinomaisen tärkeä tavoite on luoda mielenkiintoinen peli, jota on mielekästä muutoinkin pelata. Siis kätevä annos sekä oppia että hauskaa.
Se taustoituksesta, käydään päivän pihviin. Mitä viimeisen vuoden aikana onkaan puuhasteltu?
Kuten sanottua, pelien tekeminen on alkuun teknistä ja tylsääkin puurtamista ja prosessia on vaikea tuoda ymmärrettävästi esille. Lähdenkin siis havainnollistamaan pelin valmistumista talon rakentamisen avulla.
Ensin tarvitaan suunnitelma ja tontti
Hanke lähti viime vuoden helmikuussa rytinällä käyntiin, sillä ensimmäinen suunnitelma pelin ideasta ja sen rakentamisesta oli jo helmikuun loppuun mennessä valmis. Siis kaksi viikkoa toiminnan aloittamisen jälkeen. Tätä työtä helpotti hyvin tehty hankesuunnitelma, jossa oli jo määritelty käytettävät työkalut ja karkea idea pelistä. Näin ollen suunnitelma oli jo osiltaan valmis ja tonttikin valittu.
Maaliskuussa ydintiimi haki vielä muotoaan, mutta hiljalleen jokaiselle pelipaikalle alkoi löytyä tekijä. Loppujen lopuksi varsinaiseen ydintiimiin löytyi yhteensä neljä henkilöä: 4H:lta projektipäällikkö ja Lapin Ammattikorkeakoululta graafikko/projektipäällikkö sekä kaksi projekti-insinööriä eli koodaria. Lisäksi hankkeen palavereissa on vieraillut säännöllisen epäsäännöllisesti erinäisiä vierailijoita molemmista organisaatioista antamaan ulkopuolisia näkökulmia erinäisiin asioihin.
Maaliskuussa myös jo aivan ensimmäinen raakilemainen graafinen ilme pelivalikolle oli valmis, vaikkei mitään graafisia linjoja oltu päätettykään (saatikka pelin nimeä). Tämä tehtiin pelin tarkoituksen ja rakenteen hahmottamiseksi. Tuossa vaiheessa työnimenä pelille toimi ”Kuningasidea”. Näin siis vain kuukausi hankkeen toiminnan alkamisesta ensimmäinen hahmotelma pelistä oli valmis.
Perustukset ja maatyöt
Huhtikuussa lähdettiin tekemään pelille perustuksia ja maatöitä. Jo hankesuunnitelmassa oli määritelty, että pelin pohjana tultaisiin käyttämään Unityn City builder kitiä. Tämä tarkoitti sitä, että peliä ei lähdetty koodaamaan alusta alkaen itse, vaan siinä hyödynnettiin valmista pelipohjaa. Vähän samaan tapaan kuin ruuanvalmistuksessakaan ei nykyään enää kasvateta itse perunoita tai vehnää ja jauheta niistä sitten jauhoja, vaan käytetään muiden tuottamia valmistuotteita. Kokki on sitten se, joka näistä loihtii maukkaan kokonaisuuden, samoin kuin koodari tässä tapauksessa.
Samalla kun tehtiin perustuksia ja maatöitä, ideoitiin ja suunniteltiin itse peliä pidemmälle. Koska kaikki asiat vaikuttavat toisiinsa, ei ole järkevää tehdä suunnitelmaa pitkälle loppuun saakka valmiiksi, vaan rakentaa sitä pelin mukana. Pidimme kevään aikana useita ideointipäiviä, joissa ideoitiin aina yhtä asiaa kerrallaan, esimerkiksi graafista ilmettä, minipelejä tai koko pelin mekaniikkaa.
Rakenteet
Varsinaisessa pelin rakentamisessa päätimme lähteä liikkeelle minipeleistä, eli 4H-työkirjan tehtävistä. Ajatuksena oli, että näin pääsisimme mahdollisimman nopeasti testaamaan pelin osioita, kun se palasteltaisiin pienempiin kokonaisuuksiin.
Kesään tultaessa ensimmäiset minipelit olivatkin jo valmiita ja niitä testattiin Rovaniemellä Mondella järjestetyssä pelitapahtumassa. Ensimmäiset raakilemaiset testaukset tehtiin joko ihan kynällä ja paperilla tai sitten hyvin hyvin riisutulla pelimoodilla testipuhelimilla. Palautteiden perusteella minipelejä lähettiin kehittämään eteenpäin.
Kesän aikana tehtiin ensimmäiset markkinointimateriaalit, jolloin lyötiin lukkoon brändivärit, fontit ja käytettävät hahmot. Syntyi nuorta yrittäjyyttä edustava ympäristötietoinen ja valveutunut Bud Jeti sekä vanhan yrittäjyyskoulukunnan kalkkeutunut Sir Winston Cashwell.
Ja inspiraatiotahan on haettu, kuinkas muutenkaan, Aku Ankasta, kuten nimistä voineekin päätellä. Hahmot ja pelin nimi tullaan esittelemään myöhemmin tässä blogissa omana postauksenaan.
Syksyllä tahti pelin pilotointien osalta kiihtyi ja uusia minipelejä testattiin nuorisokeskus Mondella, kouluilla ja 4H:n tapahtumissa. Palaute oli pääosin positiivista ja kiinnostunutta, vaikka minipelejä testattiinkin omina irrallisina kokonaisuuksinaan ilman kontekstin tuomaa suojaa. Tämä irrallisuus tehtiin tarkoituksella, jotta minipeleistä saataisiin mahdollisimman yksinkertaiset ja toimivat versiot omina itsenäisinä peleinäään ja ne ymmärtäisi sellainenkin, joka ei 4H-yrittäjyydestä tiedä. Lisäksi minipelejä testattiin erilaisilla ryhmillä, kuten peleistä lähtökohtaisesti jo kiinnostuneilla nuorilla sekä nuorilla, joita pelit eivät juurikaan kiinnosta. Näistä saatuja palautteita verrattiin keskenään.
Syksyn aikana saatiin cashnjeti.fi ja yritystäpelissä.fi -sivustot auki. Cashnjeti.fi-sivustolle tulevat kaikki 4H-yrittäjän työkirjan pohjalta luodut minipelit web-versioina, jolloin niitä voi pelata lataamatta itse mobiilipeliä. Minipelit auttavat yrityksen perustamisessa ja sen kehittämisessä, joten niitä voi 4H-yrittäjä hyödyntää joko itsekseen tai 4H:n yrityskurssilla. Minipelejä löytyy sivustolta tällä hetkellä kaksi: yrittäjäpersoonatesti ja Twitter-simulaattori. Lisää pelejä sinne ilmestyy kevään aikana ja niistä tiedotetaan esimerkiksi tällä sivustolla.
Varsinaisen pelin rakennus
Tullaan takaisin tähän hetkeen. Nyt minipelit alkavat olla valmiit ja niitä siirretään cashnjeti.fi-sivustolle tämän kevään ja tulevan syksyn aikana. Myös varsinaisen mobiilipelin rakennus on aloitettu toden teolla ja tällä hetkellä siihen tehdään grafiikoita, rakennetaan kaupunkia ja generoidaan tehtäviä. Koska kaikki tämä työ tapahtuu pelin kehittämisalustalla, siitä ei ole reaaliaikaista seurantaa saatavilla. Teemme pelistä oman esittelyn tähän blogiin kevään aikana.
Tällaista on siis tämä vuosi puuhailtu. Peli tullaan julkaisemaan marraskuussa 2020, mutta osia siitä tulee testattavaksi syksyyn mennessä. Lisäksi tulemme julkaisemaan tietoa pelistä ja sen rakentamisen etenemistä tällä sivulla, pysy kuulolla!